„V létě roku 2004 byl během výstavby obchvatu města u vjezdu do
ATC Rozkoš objeven hromadný hrob. Během terénních úprav došlo k jeho narušení
a na povrch se dostaly lidské ostatky.
Po příjezdu archeologa Mgr. J. Tůmy došlo k bližšímu průzkumu. Již po
částečném odkrytí bylo zřejmé, že minimálně polovina hrobu je zničena zemními
pracemi. Nález byl zřejmě úmyslně ohlášen se zpožděním, aby nezpomalil
probíhající stavbu. Mrtví zde leželi v jedné řadě v hloubce asi 30 cm.
Kromě jednoho všem chyběla spodní část těla, která byla odbagrována, a ve dvou
případech zůstaly padlým pouze lebky. Vlivem těžké stavební techniky nevydržela
žádná z lebek celá. Zajímavé bylo zjištění, že mrtví byli během pohřbu
posypáni vápnem. Příslušnost padlých k válčící straně bylo možné určit
podle součástí výstroje, kterou měli pochovaní u sebe. Nejzajímavějším nálezem
byla mosazná krytka ústí hlavně pušky jehlovky s hůře čitelným značením C.
R. 7. 6. ?95. (Královský granátnický pluk č. 7, setnina č. 6 a číslo zbraně ?95).
Podle knoflíků náleželi padlí k setninám č. 6 a 7. Dále tu bylo větší
množství knoflíků klasických ze zbrojního kabátu i kalhot, kolem kterých se zachovaly
i větší kusy sukna z uniforem. Jeden padlý měl u pasu koženou sumku plnou
nepoužitého střeliva. Z patron do jehlovky se částečně zachovaly dokonce i
jejich papírové obaly a střelný prach. Zadní část sumky se zachovala celá a tak
se ji podařilo ze země vyjmout, aniž by se přitom rozpadla. Jiný padlý měl u
sebe pravděpodobně modlitební knížku. Svědčí o tom několik drobných částí
stránek papíru s tištěným textem ve švabachu. Mezi další osobní věci
vojáků patřila skleněná lahvička, pár drobných měděných mincí, rozbité kulaté
zrcátko a dvě mosazné přezky bez bližšího určení. Mezi pochovanými ležela
v úrovni pánevních kostí podkůvka z vojenské boty dokazující, že
patřila naproti ležícímu padlému, který byl již dříve odbagrován spolu
s dolními končetinami těchto koster. Hrob byl původně širší a pochovaní
zde museli ležet ve dvou řadách naproti sobě.
Při exhumaci bylo zjištěno i několik zajímavých detailů jako vystřelený
projektil rakouské pušky Lorenz v těle padlého, nebo chomáče světlých
vlasů na jedné z lebek. Při průzkumu vzdálené sládky zeminy, kam se vytěžený
materiál vyvážel, zjištěny ještě další úlomky kostí a množství knoflíků.
Kosterní pozůstatky byly na podzim téhož roku uloženy do nově zřízené
kostnice (Ossaria) na vojenském hřbitově u Zlíče. Nalezené předměty jsou
uloženy v depozitáři RM Náchod.
Další exhumovaným hrobem na obchvatu města byl skelet vojáka objevený
dělníky počátkem května roku 2005. Ostatky se nalézaly v těsné blízkosti
levé strany silnice směrem od České Skalice, přímo naproti vjezdu do ATC
Rozkoš. Když na místo dorazil Mgr. J. Tůma, dělníci právě prováděli skrývku
terénu podél silnice.
Padlý ležel na zádech v hloubce asi 30 cm, souběžně se silnicí. Chyběla
mu lebka, ramena i celé ruce a také chodidla. Možná sem bylo pohřbeno tělo zasažené
výbuchem dělostřeleckého granátu anebo došlo k poškození kostry během
stavebních prací. Následovalo provedení několika sond, aby se zjistilo, zda se
skutečně jedná o hrob jednotlivce. Kromě dvou mosazných knoflíků ze zbrojního
kabátu a jedné podkůvky z boty se nenalezly žádné další předměty, které by
mohly prokazatelně určit, zda se jednalo o vojáka pruské, či rakouské armády.
Ještě toho dne byly kosterní pozůstatky vyzvednuty a později uloženy do nově
zřízené kostnice (Ossaria) na vojenském hřbitově u Zlíče.“
Takovýchto podobných hrobů se na
staveništi obchvatu nalézalo jistě mnohem více, neboť se jedná o místo
nejtěžších bojů nedaleko ohybu železniční trati směrem k vlakovému
nádraží. Mnohé byly zničeny při zemních pracích, další zůstanou navždy zakryté
navezenou zeminou z jiných částí stavby a pod vrstvou asfaltu této nové
komunikace.
Zdroj: sborníku Archeologie východních
Čech, Supplementum 1, Válka 1866 - hroby promlouvají, Tomáš Vondryska, 2014.
Nápis na pomníku:
Čelní strana:
\\V upomínku bitvy\věnuje město Česká\Skalice 2006\1866\\
Nápis na kovové
destičce:
\\“Nález ostatků 9. vojáků\z lokality Na Stráži\ze
dne 28. 6. 2004“\\Evidenční číslo MO CZE5209-40576